Minden népnek vannak olyan szellemei, farkasemberei, démonai, akik valami miatt nem kerültek el ebbbol a világból és visszatérve keringnek az élok körül. A hitekben, babonákban mindenütt elokerülnek, az embereket riogatják és többnyire kétségbeesettek, rosszindulatúak. Gond, szenvedély vagy el nem intézett, rettenetesen fontos ügy az, ami visszahívja oket, de nem tehetnek semmit... A vámpír is egy ilyen "démoni" lény, ami speciálisan vérivásra szakosodott.
A vérivás
A vérivás tulajdonképpen nem is csak a vámpírokra jellemzo, illetve a vámpírság sokkal tágabb fogalom azoknál a sápatag arcú mozgó szemfogas hulláknál, amelyekre az ember kapásból gondol. Mivel a vér az élet alapja, kézenfekvo, hogy a szellemeknek is ez kell, hogy újra az élok világának részévé válhassanak. Az, hogy a szellemek képesek e feldolgozni akármilyen "nem létezo" érzékszervükkel a vért is, mint anyagot, ez a tulajdonságuk történetenként változó.
Őstörténetek
Kezdjük a Bibliával, mi mással. Oseink feltételezték, hogy a vér az élet hordozója. "Mivel minden testnek a vér az élete, és én azt mondtam Izrael fiainak: Me egyétek meg a vérét egyetlen testnek sem, mivel minden testnek a vér az élete, aki eszik belole, azt ki kell irtani."
Aztán az Odüsszeiában az áldozati gödör mellé vadul gyulnek a túlvilág lakói, melybe Odüsszeusz vért csorgatott, hogy elocsalogassa Teirésziász lelkét, a jósét, akitol útmutatást kap a késobbiekben. A csalit fegyverrel kell védenie a többi halottól, mert azok is szomjaznak rá.
A görögöknél volt több mítosz is, az egyik volt Lamia, aki Zeusz szeretoje és talán egy ostípus-vámpír lehetett. Éjjelente gyermekekre fájt a foga és átváltozni is képes volt. Róla lehet olvasni Diodoros, Strabhon és Plinius muveiben.
A rómaiak gyakran ötöltek ki horrorisztikus meséket, a Római naptárban Ovidius (talán nem véletlen, hogy Pandorának o a kedvenc költoje ;) strigáról ír, aki egy vérszomjas karvaly szeru lény és gyermeket támadott.
A Védákban elokerülnek vérszomjas, parázna szellemek, a gandharvák, akik noket álmuk közben támadnak meg. Ilyesmik a paisächák, akik orült noket ölnek.
A Dasnavar szellem az örményeknél található, aki a hegyre menetelo emberek talpából szívja a vért.
A finneknél a túlvilág hercege karmokkal tépi az embereket, hogy ihasson a vérükbol.
A magyaroknál elofordul még a lidérc, aki tojásból kel ki és ha vért adnak neki aranyat hoz a házhoz.
A guineai camma törzsnél legfobb megrontó gonosz szellem a vámpír, vagy ovengua.
Borneóban buauról van szó, melyben az ellenség éled fel és ugyancsak vérrel táplálkozik.
A balkáni népeknél létezik a vukodlak szó, amely vámpírt és farkasbort jelent. Úgy hitték, hogy a gonosz ember, aki életében olyan, mint a farkas, halála után visszatér és emberhússal fog élni. Emiatt el kellett égetni.
Az egyiptomiaknál megtalálható az "élo tetem" képzete, vagyis hogy a halott ugyanúgy akar élni tovább, mint a földi életében. A középkor végéig együtt temették el a harcost és a lovát, a fegyvereit vagy a pappal a Bibliáját. Ezt tiszteletbol és félelembol is: nem akarták, hogy a halott visszatérjen, azt szerették volna, hogy az éloket békénhagyva jól érzi magát ott, ahol van.
Albániában A lány és a vámpír meséje él, bár itt a vámpír volegényként jelenik meg és húst eszik. Elvezeti a barlangjába a lányt, és mivel az nem akar enni vele, ezért megöli és megeszi. A novéreit is odacsalogatja, de a harmadik megmenekül. Nem egy nagy történet, de biztos mindenki félt barlangokba menni. :)
Világszerte rengeteg ilyen történet lehetett, melyek a történelem folyán átalakultak, egymásba fonódtak és felerosödtek, olyannyira, hogy az apró és ártatlan történetecskékbol egy egész falu retteghetett évekig, vagy tovább. Emberek adták át egymásnak az egész világban, szájról-szájra, mind-mind más formában és tartalommal, az emberek egymást rémisztgették. Nem meglepo, mindig szerettük a borzalmakat hallgatni, ... foleg, ha még véletlenül sincs hozzá semmi, de semmi közünk. De hát miért lenne? }:)
A középkor
A striga, mint az ókorban elokerül Könyves Kálmán királyunk törvényeiben is: "Strigák ellen semmi vizsgálat ne legyen, mert ilyenek nincsenek" Ezt valószínuleg a démoni boszorkányokra értette, nem pedig azokra a szerencsétlenekre, akiket késobb az egyház üldöz és eléget. Abban a korban a vámpírokat is boszorkányoknak mondták.
Késobb eléggé eldurvult a helyzet, a boszorkány, varázsló és vámpír azonosításokat össze-vissza kavarták, lassan már a boszorkányok szívták egymás vérét. A boszorkánynak titulált szerencsétlen asszonyokat, ha gyermekágyon haltak meg, egyszerre várták vissza és egyszerre rettegtek tole, nehogy elrabolja és megegye a gyereket, a férjét pedig megölje.
18. század
A 18. századból fennmaradtak feljegyzések holttestekrol, melyek sok ido múlva sem bomlottak el és a vér is friss volt. Ebben a században eléggé elterjedt és általánossá vált a vámpír kifejezés használata. Vámpíristák: Michael Ranft, aki racionálisan közelíti meg a témát, szerinte nem isten vagy ördög muvei, hanem természeti dolgok.
J. von Görres-sel együtt Ranft is elválasztja a test és a lélek halálát, sszerintük az egyik nem vonja közvetlenül maga után a másikat.
1746-ban Dom Calmet kimondja, hogy a halottakat csak isten támaszthatja fel. A vámpírizmust a balkániak rossz táplálkozási szokásaival nyugtázza, és hogy az ópium képes létrehozni fantasztikus álmokat, melyeket a sátán felhasználhat céljaira.
XIV. Benedek felszólította az érseket a babonaság elleni küzdelemre, de kérte, hogy vigyázzon, nehogy az egyházot belekeverjék a vámpírügyekbe.
Voltaire a vámpírokról írt cikkében elsoként használta ezt a szót átvitt értelemben, a jezsuitákra és a szerzetesekre, akik a "nép vérét szívják".
Hogy ennek mi lett a következménye?
Lassan vámpírnak neveztek mindenkit, aki egyszer vámpírt látogatott meg, aki törvénytelenül született, ellenszegült az egyháznak, aki betöro volt, akik sokat foglalkoztak az okkult dolgokkal életükben. Azok a hívok, akik áttértek az iszlámra, ugyancsak ilyen sorsra jutottak. A papok is így végezték, akik halálos bunt követtek el, akiket kiközösítettek és akik nem kapták meg az utolsó kenetet. Így tehát sikerült az egyháznak ezt is a saját malmára hajtani.
1760 körül, a felvilágosodásról elnevezett korszakban is voltak babonás elképzelések. Ekkor született a gótikus regény, ami minden rémtörténetnek az alapja. 12 év alatt majdnem félezer ilyen regényt adtak ki, melyek borzalmakról szóltak. Német-, Francia- és Olaszországban rejtélyekkel, sötét kastélyokkal, megromlott papokkal, gyilkos grófokkal, elvetemült banditákkal, kísértetekkel és ki tudja még mivel voltak tele ezek a regények. A vámpírok is itt jelentek meg újra.
Eleinte úgy látszott, hogy a gótikus regény a polgárság gyozelmét hírdeti, és elrettentésül mutatja be a kora középkor feudális rendszerét, az egyház és a fourak világát. Késobb viszont saját ellentétévé vált, a polgárság ellen vallott. A politikai viták és harcok szókincsében a "vámpír" az elnyomó réteg megfeleloje.
Aztán elérkezett az a kor, amelyben a vámpírt holdtöltekor elomerészkedo, sírjában nyitott szemmel nyugvó halottnak hiszik, mely át tud változni mindenféle északai állattá
(vagy akár szénakazallá is :DD), foként denevérré. Ez persze vérszívó vagy gyümölcsnedvbol élo denevérekre vezetheto vissza.
Errol persze sokat tudunk. A Genfi-tónál Diodati villa vendégei 1816-ban egy hosszú vitasorozatot élhettek át. Ott volt Byron, Mary Shelley és Polidori. Politika, spiritizmus, jelenkori kísértettörténetekrol beszélgettek, a fizikáról, Darwinról, aki a halott anyag újraélesztését tuzte ki céljául. A lényeg az, hogy vita-vita után mindannyian megfogadták, hogy írni fognak egy-egy rémtörténetet. Shelley és Byron nem fejezték be, Byron-é Töredék címen jelent meg. :) Mary Shelley természetesen létrehozta Frankensteint és az enyhén amugy sátáni arc Polidori pedig a Vámpírt. A lényege az, hogy Lord Ruthven, aki természetesen megnyero és sármos, magához édesgetni Aubrey-t és elutaznak Görögországba. Ott Aubrey beleszeret egy Ianthe nevu görög lányba. Feleségül szeretné venni, de egy vámpír áldozatává válik. A fiú lassan rádöbben, hogy Ruthven kicsoda. Tovább utazva banditák lelövik Ruthvent, és Aubrey megesküszik, hogy senkinek sem árulja el a lord titkát. Egy év múlva legnagyobb meglepetésére egy elokelo összejövetelen ott áll Ruthven és Aubrey hugát fogja elvenni feleségül. Aubrey nem tud semmit sem tenni, belepottyan a vámpírcsaládba, ot is körbehálózza a lord és végül meghal. A "gonosz" gyoz, tovább bolyong a világban.
Így a vámpír lett a megformált gonosz, forradalmasította azt az elképzelést, hogy a "rossz" állandó. 1819-ben megjelent németül, 1825-ben franciául, 1820-ban játszották melodramazitált változatát Franciaországban. Többen írtak színdarabot belole. Pantomim és operaeloadások is készültek. A németeket meghódította a vámpírdivat, 1922-ig követték egymást a regények, amikor Murnau Nosferatuja megjelent.
A 19. század közepétol megint csak átalakuláson ment keresztül a vámpír, elokerül Lamia, a korintusi-menyasszonyból, a noi vérivó. Gyönyöru, sápadt, fekete haja, ajkai vörösek. Továbbra is elokelo, megnyero, hipnotikus. Kiszívja a férfiak vérét, a 20. században megelékszik a pénzükkel. :)
Ez a forradalom kora, melyben többek között kialakulnak új noideálok, egyrészt a családanya Éva, másik véglet pedig Lilithnek megfelelo csábító szereto. A férfiak Évát veszik feleségül, de Lilith után vágyakoznak. Késobb persze kiderül, hogy Éva nem szent és Lilith nem boszorkány. :)
A 19. században elofordultak még olyan perek, melyekben emberek forgattak fel sírokat, gyaláztak meg holtakat, mert vámpírnak hitték oket.
Angliában és Amerikában felsorolni sem lehet, milyen áradat indult meg, Thomas Prest Varney, a vámpírja, ami 200 fejezetbol állt, Poe néhány novellája. 1983-ban még mindig megjelent egy magazin Vampirella címmel.
A kripta, mint a vámpír pihenohelye a Camilla címu novellában kerül elo legeloször, melyben a no ájultan fekszik ott. Minden változás, ami valaha létezett, minden kialakult jellemvonás végleges formát öltött a Bram Stoker által írt Drakulában.
Mik is azok a vámpírok? Semmik csupán elveszett lelkek, kik az éjszaka sötétjében kóborolnak, és áldozatukat várják. Sokan nem hisznek bennük, hiszen nincs semmilyen alapja létezésüknek. Hát most én azt mondom, hogy van. Hiszen ott vannak mindenütt, csak nem szeretik a feltűnést, mert ha bebizonyosodna, hogy tényleg vannak, gondolom te mind halandó, ki életbe szeretne maradni, megpróbálnál elbújni előlük és ők elpusztulnának.
A vámpírok tudatosan választják az olyan embereket, akiknek várható a haláluk vagy esetleg öngyilkosságnak állítják be az elhalálozást. Rengetegen halnak meg naponta, rejtélyes módon.
A nap: Káin, a vámpírok ősatyja megtagadta Istent, aki a nap és a fény jelképe és a sötétség szolgálatába szegődött.
A vér: A léthez szükségük van vérre. Hogy miért nem tudom, csak annyit, hogy vámpírok saját vérükkel itatják meg a kiválasztott embert, ezzel az utódjává teszi őt.
A koporsó: A nyugalomhoz, a békéhez mindenképp megfelelő, hisz a halottat is oda teszik végső nyugalomra, és leengedik a sötét sírhelyre.